Olvasson tovább

Nyári diákmunka

(Utolsó frissítés: 2013. 06. 05.)

Legfontosabb szabály, hogy a diákok foglalkoztatására ugyan azon adózási, társadalombiztosítási, egyéb törvények, pl. munka törvénykönyve által szabályozott törvények vonatkoznak, mint a „rendes” munkavállalókra. Téves az a széles körben elterjedt „tuti”, hogy pl. nem kell bejelenteni, nyilvántartani a diákmunkát, az után nem kell adózni, kevesebbet lehet nekik fizetni a minimálbérnél, 20 órákat dolgozhatnak, stb… A diákmunkának is, mint más munkavállalási formának, alapvetően háromféle lehetősége lehet:

  1. munkaviszony,
  2. egyéb jogviszony (pl. megbízási vagy vállalkozási, nem összetévesztve a vállalkozóival, pl. egyéni vállalkozás)
  3. egyszerűsített foglalkoztatás.
A Munka törvénykönyve szerint, munkaviszonyt a 16. életévét betöltött személy létesíthet. Diákmunkára viszont az a 15. életévét betöltött személy is alkalmazható, aki iskolai szünet alatt végez munkát és nappali rendszerben végzi tanulmányait. Ez esetben viszont szükséges a szülők hozzájárulása is munkavégzéséhez. 1. Munkaviszonyban foglalkoztatott diákra vonatkozó szabályok: A tanulót be kell jelenteni munkavégzés megkezdése előtt, az ismert módokon Adóhatóság felé. Diákoknak, mint munkavállalónak, meg kell kapnia legalább a minimálbért, (természetesen ez lehet részösszeg is arányosan) vagy ha jogosult rá a garantált bérminimumot. Munkabérként ugyan úgy kell megállapítani járandóságát, mint a többi munkavállalónak. Fizetését a munkáltatónak nyilván kell ta

Mikor kell feltüntetni a vevő adószámát a számlán?

(Utolsó frissítés: 2013. 05. 08.)

Futótűzként söpört végig a vállalkozók között a hír, hogy év elejétől minden esetben kötelező a vevő adószámát feltüntetni a számlán. Az ÁFA tv. szerint viszont csak az alábbi esetekben van erre szükség: -         belföldi fordított adózás alá eső ügylet esetén, -         területi hatályon kívülinek minősülő, külföldre nyújtott szolgáltatás esetén, -         közösségen belüli termékértékesítés esetén; -         a terméket beszerző, szolgáltatást igénybevevő belföldi adóalanyra áthárított áfa a 2M Ft-ot eléri vagy meghaladja; Ezen túlmenően a számlakibocsátó nem köteles a vevő adószámát feltüntetni a számlán, még a vevő kifejezett kérésére sem!

2,5%-os hitel vállalkozások részére

(Utolsó frissítés: 2013. 06. 05.)

Elindult a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja, amely ma elérhető legkedvezőbb forrást jelenti a vállalkozók számára. A hiteleket 2013. június 4. és augusztus 30. között folyósíthatják a bankok. A beruházási hiteleknél az utolsó részletet legkésőbb 2014. február 28-ig meg kell kapniuk a hitelkérelmezőknek.. Szerződéskötésre legkésőbb augusztus 29-ig van mód és a szerződéses összeg 30%-át kell folyósítani ezen időpontig. A maximális kamat 2,5% 10 év futamidővel, beleértve a garancia díját is. Ezen kamat felett a pénzintézetek felszámolhatnak harmadik félnek  fizetendő díjat is, jellemzően ilyenek a közjegyzői díjak, értékbecslés díja, stb… A Hitelprogram a vállalkozók számára két részből áll.

  1. pilléréből finanszírozhatunk beruházást –tárgyi eszköz beszerzése, eszközök korszerűsítése, kapacitásbővítés- valamint forgóeszközhitelre -készletvásárlás, árubeszerzés, vevői követelés finanszírozása- is fordíthatjuk. Ezen túlmenően a forrás EU-s pályázatok önrészére és előfinanszírozására is fordítható.
  2. pillére kizárólag a kisvállalkozások fennálló devizahiteleinek és pénzügyi lízingjének forinthitellé váltására fordítható.
A hitelkihelyezésben 36 pénzintézet vesz részt, így mindenkinek érdemes saját számlavezetőjét felkeresni.

Pénztárgép cseréjének támogatása

(Utolsó frissítés: 2013. 06. 05.)

NAV honlapján az alábbi tájékoztatás jelent meg:

Legfeljebb öt pénztárgép beszerzéséhez, illetve cseréjéhez pénztárgépenként 50 ezer forint vissza nem térítendő támogatást igényelhetnek 2013. december 15-ig az üzemeltetők.

A költségvetés vissza nem térítendő támogatást nyújt online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgép 2013. évi beszerzéséhez. A támogatást a pénztárgép használatára kötelezett, illetve nem kötelezett, de azt alkalmazó adóalany a tulajdonában álló, általa üzemeltetett, 2013. március 20. előtt engedélyezett pénztárgép cseréje esetén, valamint a kötelezettként korábban felmentéssel rendelkező adóalany a pénztárgép beszerzése esetén igényelheti. A támogatást a NAV-tól az e célra rendszeresített adatlapon kell igényelni; a kérelmet az elektronikus bevallás benyújtására kötelezetteknek elektronikusan kell beadniuk, egyéb esetben papír alapon is benyújtható. A NAV 5, illetve 8 napon belül dönt a kérelemről, s megküldi az üzemeltetőnek (pénztárgépenként) a támogatás igénylésére jogosító egyedi kódot, mely egyben a pénztárgép üzembe helyezési kódja is. Az üzemeltetőnek a támogatás igénylésére jogosító egyedi kódot a pénztárgép beszerzésekor – legkésőbb 2013. december 31-ig – kell átadnia az eladónak, aki ennek ellenében a támogatás összegével csökkentett áron értékesíti részé