Az iskolakezdési támogatást papír alapú vagy elektronikus formában kibocsátott – tankönyv, taneszköz, ruházat vásárlására beváltható – utalvány formájában lehet adni.
A taneszköz fogalmának meghatározását nem tartalmazza a törvény, ezért a gyakorlatban taneszköznek tekinthető minden olyan tartós vagy gyorsan elhasználódó tárgy, eszköz, amely a tanuláshoz általában szükséges. Ilyen például a füzet, rajzlap, ceruza, toll, festék, számítógép stb., de ide sorolható az íróasztal vagy a tanulószék is.
Ruházat alatt bármilyen iskolában hordható ruhaneműt kell érteni, mint például nadrág, szoknya, ing, póló, blúz, alsónemű, cipő, kabát, tornacipő, tornaruha stb. Tankönyvnek az a közoktatásban használt tankönyv minősül, amely szerepel az adott tanévre érvényes tankönyvjegyzékben. A segédkönyvek, a tanulási segédletek és a tanári kézikönyvek nem tartoznak ide.
Az iskolakezdési támogatás a köznevelésben részt vevő gyermekre tekintettel adható annak a magánszemélynek, aki a gyermek után, mint szülő, vagy annak közös háztartásban élő házastársa családi pótlékra (nevelési ellátásra) jogosult. A nemzeti köznevelésről szóló törvény alapján az óvoda is a köznevelési rendszer része, de a NAV állásfoglalása szerint az a szülő, akinek a gyermeke óvodába jár, csak a tanév első napját, azaz az első osztály megkezdését megelőző 60. naptól kaphat egyes meghatározott juttatásként iskolakezdési támogatást.
Az utalványok a tanév első napját (idén szeptember 3-át) megelőző 60. naptól a kibocsátás évének utolsó napjáig adhatók, de még december 31-éig bármikor kioszthatók. Ettől függetlenül, az utalványok a kibocsátó által meghatározott, rendszerint az utalványon feltüntetett időpontig válthatók be.
A személyi jövedelemadóról szóló törvény (szja-törvény) jelenleg hatályos 70-71. paragrafusai az iskolakezdési támogatást nem nevesítik ugyan, azonban a szja-törvény 89. paragrafusának (6) bekezdése értelmében az iskolakezdési támogatást a munkáltató (ideértve a személyesen közreműködő tagja esetében a társas vállalkozást is) 2016. december 31-ét követően a 2016. december 31-én hatályos 71. paragrafus (6) bekezdés d) pontjában meghatározott feltételekkel, de értékhatár nélkül egyes meghatározott juttatásként adhatja. Ez azt jelenti, hogy a dolgozónak nem keletkezik adó- és járulékkötelezettsége, csak a munkáltatónak kell a támogatás összegének 1,18-szorosa után 15 százalék szja-t és 19,5 százalék ehót fizetnie.
A tanulók szüleinek támogatására idén még a pénzbeli segélynél jóval előnyösebb lehetőség az iskolakezdési utalvány juttatása. Ha ugyanis a munkáltató pénzben ad támogatást, az bérjövedelemnek minősül, mely esetben a munkáltatónál a támogatásra szánt minden 100 forintból csak mintegy 55 forint, míg az utalvány esetében több mint 71 forint jut a dolgozónak.