A kötelezettség továbbra sem vonatkozik a saját árujukat szállító vállalkozásokra, csak azokra a piaci szereplőkre, akik fuvardíj ellenében közlekedési szolgáltatóként vannak jelen.
Ugye többségünk nem fuvaroz, csak saját árut, eszközt. Erre a fuvarozásra nem vonatkozik a szigorítás, viszont fel kell rá készülni, hogy vadászni fogja a kisteherautókat a hatóság, és bizonyítanom kell, hogy saját fuvarban vagyok, amit leginkább szállítólevéllel, saját részre szóló számlával tudok igazolni.
Az engedély kiváltásának feltételei:
Csak az kaphat engedélyt, akinek nem volt korábban a tisztességes piaci magatartást kedvezőtlenül érintő előélete; Vagyoni biztosíték szükséges; A 2,5 tonna össztömeget meghaladó fuvareszközöket üzemben tartó vállalkozásoknak, ahogy már a nehézteherautósoknál eddig is kötelező volt, május 21-től szakmai irányítót kell foglalkoztatni; A jármű jobb első ajtaján, jól látható méretben szükséges feltüntetni az üzembentartó nevét és telephelyét, vagy a közlekedési hatóság által erre a célra rendszeresített jelet és azonosítási számot.
A szigorítás azét történik, mert nagy számban végeznek kisteherautókkal közúti áruszállítást nemzetközi és belföldi forgalomban is, miközben a 3,5 tonna alatti járműveknél jelenleg nincs semmilyen előírás, amit be kellene tartani.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amíg egy kamion szigorú szabályok szerint közlekedhet (vezetési és pihenőidő szabályok betartása, sebességkorlátozás, tachográf stb…), addig a 3,5 tonna alatti jármű mindenfajta megkötés nélkül, tulajdonképpen egy személyautó szabadságával közlekedhet. Közben a volánnál ülő személy itt is munkavállaló (még akkor is, ha esetleg a saját tulajdonban lévő járművét vezeti az egyéni vállalkozó), akire vonatkoznia kell a munkaidő szabályoknak, vezetési és pihenőidő szabályoknak, és nem utolsó sorban ismerniük kell a díj ellenében végzett áruszállítás szabályait. De a B- kategóriás jogosítványuk használhatósága valójában nem változik, a járművet a továbbiakban is lehet vezetni ezzel a kategóriával.