KÉRDÉSEK A CÉGKAPURÓL

(Utolsó frissítés: 2017. 10. 24.)

könyvelés KÉRDÉSEK A CÉGKAPURÓL

1. Egy gazdálkodó szervezetnek hány cégkapuja lehet? 
Egy gazdálkodó szervezet egyetlen cégkapuval rendelkezhet, és minden cégkapunak egyetlen cégkapumegbízottja lehet.

2. Ki és hol adminisztrálhatja a cégkapu-szolgáltatást (ügyintézők felvitele, törlése stb.)?
Az adott gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu igénybevételével elektronikus kapcsolattartásra jogosult cégkapu-ügyintézők regisztrációját a regisztrációkor megadott cégkapumegbízott tudja majd elvégezni az erre kialakított – várhatóan 2017. 12. 01-jétől elérhető – cégkapu adminisztrációs felületen, amely KAÜ-azonosítást követően lesz elérhető.

3. Hány személy rendelhető hozzá a cégkapuhoz?
A cégkapuhoz több személyt is hozzá lehet rendelni a – várhatóan 2017. 12. 01-jétől elérhető – cégkapu adminisztrációs felületen. A felhasználók száma nincs maximalizálva.

4. Melyek azok a kommunikációs csatornák, amelyeket lehet, illetve kötelezően a cégkapun keresztül kell használni?
A cégkapun keresztül a gazdálkodó szervezetek online tarthatják a kapcsolatot a hivatalokkal, valamint az egyén, elektronikus ügyintézést biztosító szervekkel. Személyes ügyintézés nélkül küldhetnek és fogadhatnak dokumentumokat, ezen keresztül az ügyintézés gyorsabbá és kényelmesebbé válik.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 14. §-a szerint a gazdálkodó szervezetek kötelesek bejelenteni az ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségüket (a továbbiakban: hivatalos elérhetőség). A hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltatásokat szintén e törvény határozza meg.
A cégkapu az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. Rendelet szerinti kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, a kijelölt szolgáltató által a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely.
A cégkapu-szolgáltatásból küldött/fogadott üzeneteket a 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendeletben meghatározott Biztonságos Kézbesítési Szolgáltatásra (továbbiakban BKSZ) vonatkozó szabályok alapján kézbesíti a szolgáltató.

5. Milyen típusú dokumentumok küldésére és fogadására alkalmas a cégkapu? 
A cégkapuból kizárólag az ÁNYK-programmal előállított (.kr kiterjesztésű) fájlok tölthetők fel.
A cégkapuba más intézmények, hivatalok Hivatali kapujából bármilyen típusú dokumentumok érkezhetnek.

6. Lesz-e lehetőség az ÁNYK-programból közvetlen cégkapus feltöltésre?
A cégkapuból, mint szervezeti postafiókból, a dokumentumküldés az ÁNYK-programból közvetlenül is elérhető lesz, amennyiben az adott nyomtatvány készítője engedélyezi ezt a funkciót az űrlap tervezése során (pl. a Perkapuhoz hasonlóan).

7. Lesz-e lehetőség a cégkapu vonatkozásában gépi interfészes csatlakozásra?
Igen, a későbbiekben lesz erre is lehetőség. Gépi csatlakozás esetén a webes felület nélkül webservice-en keresztül is lehet dokumentumokat küldeni és fogadni. 
A gépi kapcsolat indulásának pontos időpontjáról tájékoztatást fognak kiadni. A gépi interfész kialakításhoz szükséges leírást szintén közzé fogják tenni. 
(Az interfész a jelenlegi meglévő interfészen fog alapulni. Annak az intézménynek, amely már rendelkezik gépi interfésszel – pl. perkapuval rendelkezik, de szeretne áttérni a cégkapura –, elegendő lesz a meglévő interfész módosítása.)

8. A cégkapu bevezetésével megszűnik a perkapu?
A cégkapu-regisztrációra jogosult kérheti, hogy a Szabályozott Elektronikus Ügyintézési Szolgáltatásról (SZEÜSZ) szóló rendelet szerinti perkapu-szolgáltatása – az adott Perkapu kapcsolattartójának jóváhagyásával – a cégkapuba integrálódjon. A perkapu-migrációs lehetőség várhatóan 2017. december 1-jétől lesz elérhető, amelyről részletes tájékoztatást fognak adni.
 

9. A cégkapu esetében eltérőek-e a követelmények az ügyfélkaputól, illetve perkaputól a dokumentumok aláírásával, titkosításával kapcsolatosan?
A dokumentumok aláírására, hitelesítésére nem a Kézbesítési szolgáltató (jelen esetben a NISZ) írja elő a követelményeket, hanem az adott eljárás „gazdája”, pl. az OBH, NAV stb. Amennyiben a fogadó intézmény megköveteli a csatolt dokumentumok hitelesítését, akkor a cégkapu ugyanúgy képes lesz azt a címzett számára kézbesíteni, mint ahogy a perkapu vagy az ügyfélkapu esetén teszi ma is.

 

Olvasson tovább

BELÉPŐ DOLGOZÓ ÚJABB KÖTELEZETTSÉGE

(Utolsó frissítés: 2017. 11. 02.)

könyvelés BELÉPŐ DOLGOZÓ ÚJABB KÖTELEZETTSÉGE

Nem csodáljuk, hogy a kormánynak bevallottan is beletört a bicskája a bürokrácia csökkentésébe. Ezúttal is egy újabb kötelező „papírozást” osztunk meg veletek, amely kihatással lehet a munkáltatóra is. A bírósági végrehajtásról szóló törvény nyári módosítása nyomán, a belépő munkavállaló amennyiben nem ad le tartozásigazolást, köteles nyilatkozatot tenni annak hiányáról is a munkavállaló felé.

Kézzel állítod ki a számláidat? Akkor jövőre a számítógéped lesz a legjobb barátod....

(Utolsó frissítés: 2017. 11. 15.)

könyvelés Kézzel állítod ki a számláidat? Akkor jövőre a számítógéped lesz a legjobb barátod....

Megjelent a számlarendelet módosításának tervezete, így többet tudunk mi vár ránk 2018. júliustól, a számlázó rendszerek online adatszolgáltatási kötelezettségének bevezetésekor. Jövőre a számlázó programoknak a számlák nagy része tekintetében automatikus, online adat-szolgáltatási kötelezettsége fog bekövetkezni. Viszont majd a kézi számlát kiállítóknak is adatot kell szolgáltatni.

ÚJABB ADÓNEM JANUÁRTÓL

(Utolsó frissítés: 2017. 11. 28.)

könyvelés ÚJABB ADÓNEM JANUÁRTÓL

Új adó, un. turizmusfejlesztési hozzájárulás bevezetéséről határozott még tavaly év végén az Országgyűlés. Az új közterhet 2018. január 1-jétől kellene fizetnie az étkezőhelyi vendéglátásban étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom után.